Αρχική Περιφέρεια Πελοποννήσου Διώρυγα Κορίνθου: Κλειστή μέχρι.. νεωτέρας

Διώρυγα Κορίνθου: Κλειστή μέχρι.. νεωτέρας

Οριστικά κλειστή εδώ και ένα χρόνο παραμένει η διώρυγα της Κορίνθου με την τοπική κοινωνία να αμφισβητεί έντονα την επανέναρξη της λειτουργίας της το προσεχές καλοκαίρι δεδομένου ότι έως τώρα δεν έχει ξεκινήσει κανένα έργο αποκατάστασης.

Οι υποστηρικτικές και Οριστικές Μελέτες επισκευής και αποκατάστασης ζημιών στο πρανές από την πλευρά της Πελοποννήσου της Διώρυγας Κορίνθου, έλαβαν την έγκριση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών μόλις προχθές ύστερα από δύο παρατάσεις, ο χρόνος των οποίων δεν καταναλώθηκε πάντως στο σύνολό του.

Επιπλέον μόλις σήμερα αναρτήθηκαν στη «Διαύγεια» οι αποφάσεις για τη συγκρότηση Επιτροπών για την ανάθεση Σύμβασης Παροχής Υπηρεσιών Τεχνικού Συμβούλου-Μελετητή για τις «Γεωτεχνικές μελέτες και έρευνες» καθώς επίσης και για τις μελέτες Λιμενικών Εργων.

Κι αυτό ενώ έχει δεσμευτεί ποσό 32 εκατομμυρίων ευρώ για την αποκατάσταση των ζημιών στη Διώρυγα, παρά το γεγονός ότι ο αρχικός προγραμματισμός που είχε ανακοινώσει ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης αφορούσε έργα προυπολογισμού 9 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ το έργο έχει χαρακτηριστεί εδώ και μήνες με σχετική απόφαση του υπουργού Υποδομών, Κώστα Καραμανλή ως «σύνθετο και ειδικό έργο εθνικού επιπέδου» με το σκεπτικό πως η Διώρυγα Κορίνθου αποτελεί παγκόσμιο γεωγραφικό κόμβο επικοινωνίας μεταξύ του Αιγαίου και του Ιονίου Πελάγους και μαζί με την Διώρυγα του Παναμά και του Σουέζ αποτελούν τις τρεις τεχνικές διώρυγες που υφίστανται σήμερα στον κόσμο.

Στα τέλη της περασμένης χρονιάς είχε ανακοινωθεί ότι τα έργα θα ξεκινούσαν τον Ιανουάριο του 2022. Η ανάγκη της όσο το δυνατόν ταχύτερης παρέμβασης προκειμένου να επαναλειτουργήσει η Διώρυγα ήταν άλλωστε και ο λόγος, για τον οποίο το υπουργείο Περιβάλλοντος εξαίρεσε το έργο από την υποχρέωση τήρησης της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης, κατ’ εφαρμογή σχετικής διάταξης νόμου, «λόγω της κατεπείγουσας και έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας που καλύπτει, η οποία αφορά στη δημόσια ασφάλεια και στην αποκατάσταση της ομαλότητας της ναυσιπλοΐας».

Οπως είχε δηλώσει τότε ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Νίκος Ταγαράς, η εν λόγω απόφαση εξαίρεσης από περιβαλλοντική αδειοδότηση για τη Διώρυγα της Κορίνθου αφορά στην εκτέλεση τεχνικών έργων επείγοντος χαρακτήρα για την αποκατάσταση και επισκευή των ζημιών που προκλήθηκαν στο πρανές από την πλευρά της Πελοποννήσου, από τις καταπτώσεις όγκων περί των 15.000 – 20.000 κ.μ.:

«Με τη σημερινή απόφαση επιταχύνουμε τις διαδικασίες ώστε οι εργασίες αποκατάστασης να ξεκινήσουν άμεσα, μέσα στον Ιανουάριο του 2022, ενώ παράλληλα διασφαλίζουμε την προστασία του περιβάλλοντος, μέσω των κατάλληλων μέτρων που η απόφαση επιβάλλει. Η Διώρυγα της Κορίνθου είναι έργο παγκόσμιου ενδιαφέροντος, σύμβολο αναφοράς και δεν είναι τυχαίο που έχει χαρακτηριστεί από το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών ως Σύνθετο και Ειδικό Έργο Εθνικού Επιπέδου» ανέφερε ο κ. Ταγαράς.

Απειλείται η βιωσιμότητα της εταιρίας

Ωστόσο τα έργα δεν έχουν ξεκινήσει ακόμα, ενώ η Διώρυγα παραμένει κλειστή χωρίς ακριβές χρονοδιάγραμμα επαναλειτουργίας, εμφανίζοντας σοβαρότατη υστέρηση εσόδων, η οποία απειλεί και την ίδια τη βιωσιμότητας της εταιρίας που τη διαχειρίζεται, ενώ παράλληλα εξακολουθεί να δυσφημεί τη χώρα μας διεθνώς καθώς τα πλοία αναγκάζονται να πραγματοποιήσουν τον διάπλου της Πελοποννήσου. Πρακτικά αντί για 100 ναυτικά μίλια τα σκάφη έπρεπε να διανύσουν 300 μίλια, άρα να καταναλώσουν τριπλά καύσιμα κάνοντας τον περίπλου της Πελοποννήσου.

Να σημειωθεί μάλιστα ότι η εταιρία δεν επιχορηγείται από τον κρατικό Προϋπολογισμό και τα έσοδα της προέρχονται αποκλειστικά από τις διελεύσεις των πλοίων, ενώ εκτός των εμπορικών και επιβατικών πλοίων, τη Διώρυγα χρησιμοποιούν κατά την τουριστική περίοδο ιστιοπλοϊκά, σκάφη αναψυχής και θαλαμηγοί, οι διελεύσεις των οποίων αποτελούν και το 60% των εσόδων της Εταιρείας για την καλοκαιρινή περίοδο.

Στον έλεγχο του Ελληνικού Δημοσίου πέρασε εκ νέου το 2010 ύστερα από την αποτυχημένη παραχώρηση της διαχείρισης της διώρυγας σε εταιρία αμερικανικών συμφερόντων, η οποία πτώχευσε.

Η Διωρυγα της Κορίνθου εγκαινιάστηκε στις 25 Ιουλίου 1893 και με την διάνοιξη του Ισθμού να θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα κατασκευαστικά επιτεύγματα της περιόδου καθώς συντόμευσε το θαλάσσιο δρόμο από τον Πειραιά στην Ιταλία κατά το ήμισυ.

Εως πέρυσι, οι κατά καιρούς καταπτώσεις των πρανών της Διώρυγας αντιμετωπίζονταν από τις Διοικήσεις με ίδια μέσα της Εταιρίας. Οπως είχαν επισημάνει σε ερωτήσεις τους προς τον υπουργό Υποδομών βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, το ίδιο συνέβη και με αυτήν του 2018, όπου ταυτόχρονα λήφθηκαν πρόσθετα μέτρα ελάφρυνσης πρανών (μετά από υπόδειξη του ΙΓΜΕ), πραγματοποιήθηκε αγορά drone για την επίβλεψη της Διώρυγας με προληπτικές επεμβάσεις και ελεγχόμενες καταπτώσεις, καθώς και ελάφρυνση των πρανών μέσω της τεχνικής των air jackets, ενώ δημιουργήθηκαν νέα μεγαλύτερα αποστραγγιστικά κανάλια με επέκταση του υφιστάμενου δικτύου.

Οι εργαζόμενοι στην εταιρία, αλλά και οι άνθρωποι του θαλάσσιου τουρισμού όπως επίσης και οι τοπικές κοινωνίες ύστερα από την απώλεια του περσινού καλοκαιριού εμφανίζονται πραγματικά ανήσυχοι για την απώλεια μιας δεύτερης θερινής περιόδου.

Την ίδια στιγμή παρά τις υποσχέσεις της κυβέρνησης ότι θα υπάρξει πρόνοια για τους περίπου 80 εργαζομένους της εταιρίας, οι καθυστερήσεις και το επ΄αόριστο κλείσιμο της Διώρυγας εξακολουθούν να συνιστούν μία μεγάλη απειλή για τη βιωσιμότητά της. Η εταιρία, η οποία δεν εμφάνιζε ζητήματα ρευστότητας, έχει πλέον εξαντλήσει το αποθεματικό της και εχει ήδη πάρει δάνειο από τράπεζα αλλά και από το Υπερταμείο, στο οποίο υπάγεται προκειμένου να αντεπεξέλθει στα έξοδα μισθοδοσίας όλου αυτού του διαστήματος που τα έσοδά της είναι μηδενικά.

Κι αυτό ενώ έως το 2019 – τελευταία χρονιά πριν την πανδημία – ο κύκλος εργασιών της έβαινε αυξανόμενος, όπως επίσης και η κίνηση. Συγκεκριμένα, οι διελεύσεις πλοίων το 2019 ανήλθαν σε 11.419, σημειώνοντας αύξηση 7,5% σε σύγκριση με το 2018. Το 55% αυτών των διελεύσεων σχετίζεται με την τουριστική δραστηριότητα. Οι διελεύσεις ιδιωτικών ιστιοπλοϊκών σκαφών ήταν 3.048, θαλαμηγών 2.506, επαγγελματικών ιστιοπλοϊκών 985, επιβατηγών 124 και ημερόπλοιων 1.621.

Βάσει των οικονομικών αποτελεσμάτων που έχει ανακοινώσει η εταιρία, οι πωλήσεις της χρήσης 2019 ανήλθαν σε €5,2 εκ έναντι €4,6 εκ. της προηγουμένης χρήσης και εμφανίζουν αύξηση ποσοστού 11,7%. Τα αποτελέσματα προ φόρων ανήλθαν σε κέρδος € 1,4 εκ. έναντι ζημιών €182 χιλ. της προηγούμενης χρήσης.

Τα αποτελέσματα του 2020 δεν είχαν θετικό πρόσημο εξαιτίας των μέτρων περιορισμού της εξάπλωσης του κορονοιού που επέβαλαν απαγόρευση πλεύσης σκαφών αναψυχής. Ετσι, οι πωλήσεις της χρήσης 2020 ανήλθαν σε €3,8 εκ έναντι €5,2 εκ. της προηγουμένης χρήσης και εμφανίζουν μείωση 26,1%. Το κόστος πωληθέντων μειώθηκε σε σχέση με την προηγούμενη χρήση κατά 7,3% και τα αποτελέσματα προ φόρων ανήλθαν σε ζημιά €206 χιλ έναντι κερδών €1,4 εκατ της προηγούμενης χρήσης.

Η εταιρία πλέον φαίνεται να αντιμετωπίζει έντονο ζήτημα ρευστότητας, όπως καταγράφεται στα αποτελέσματα: «Ο κίνδυνος ρευστότητας συνίσταται στον κίνδυνο η Εταιρία να μην μπορέσει να εκπληρώσει τις χρηματοοικονομικές της υποχρεώσεις όταν απαιτείται. Ο κίνδυνος ρευστότητας είναι αυξημένος για την εταιρία καθώς έχει διακοπεί η λειτουργία της από τις αρχές της χρήσης 2021 και δεν αναμένεται σύντομα να αποκατασταθεί η ζημιά που έχει προκληθεί, με συνέπεια οι κύριες πηγές εσόδων της που ήταν τα δικαιώματα διέλευσης, ρυμούλκησης και πλοήγησης να μην υφίστανται πλέον» σημειώνεται.

Αναφέρεται επίσης ότι εξαιτίας της διαμορφωμένης κατάστασης, η εταιρία εντός του 2021 προέβη στη σύναψη δύο Συμβάσεων χρηματοδότησης για την κάλυψη των λειτουργικών της αναγκών. Στις 5 Ιουλίου 2021 υπέγραψε Σύβαση έντοκου δανείου με τη Μητρική εταιρεία ΕΕΣΥΠ ΑΕ για ποσό €300 χιλ. και σε δάνειο από την Τράπεζα Πειραιώς μέχρι του ποσού των €3,4 εκατ.