Αρχική Πολιτισμός Η θεατρική παράσταση “Γυναίκες της ανατροπής” στο Λυγουριό

Η θεατρική παράσταση “Γυναίκες της ανατροπής” στο Λυγουριό

Η φετινή παραγωγή του Θεατρικού Ομίλου Ερμιονίδας “Γυναίκες της ανατροπής” για μια ακόμα παράσταση, αυτή τη φορά στο Λυγουριό, την Τετάρτη 15 Σεπτεμβρίου στις 8:30 μ.μ., στον προαύλειο χώρο του Ι.Ν. Αγίου Βασιλείου.

Η διοργάνωση γίνεται από το Δήμο Επιδαύρου, την Κοινότητα Λυγουριού και τη νεοσύστατη Κοινωφελή Επιχείρηση του Δήμου Επιδαύρου (Κ.Ε.Δ.ΕΠ.), ενώ υποστηρικτικά συμμετέχει και ο Προοδευτικός Σύλλογος Λυγουριού «Ο Καββαδίας».
ΕΚΑΒΗ-ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ-ΚΛΥΤΑΙΜΝΗΣΤΡΑ-ΗΛΕΚΤΡΑ-ΑΤΟΣΣΑ-ΜΗΔΕΙΑ-ΦΑΙΔΡΑ-ΑΝΤΙΓΟΝΗ… αρχετυπικές γυναικείες μορφές της αρχαίας τραγωδίας, που είτε ανέτρεψαν τη μοίρα τους, είτε ανατράπηκαν από αυτή.

Στο πλαίσιο του 8ου Φεστιβάλ Θεάτρου «Ερμηνείες στην Ερμιονίδα» του οποίου είναι διοργανωτής, ο Θεατρικός Όμιλος Ερμιονίδας, ανανεώνει το ετήσιο ραντεβού του με το αρχαίο δράμα, παρουσιάζοντας την ένατη κατά σειρά παραγωγή του, με τίτλο «Γυναίκες της Ανατροπής», μια πρωτότυπη σκηνική σύνθεση βασισμένη σε αποσπάσματα έργων της αρχαίας τραγωδίας, που έχουν ως σημείο αναφοράς τις γυναίκες που «ανατρέπουν» τη μοίρα τους, ή «ανατρέπονται» από αυτή.

Μετάφραση : Κ. Χ. Μύρης, Μ. Κακογιάννης
Σύλληψη – Eνδυματολογική & Μουσική Επιμέλεια – Σκηνοθεσία: Δημήτρης Ι. Σίδερης
Μουσική: Λόλεκ (Γιάννης Αναγνωστάτος)
Φωτισμοί – Σκηνικός διάκοσμος – Δημιουργία & Προβολή βίντεο: Ίων Ξυπολιάς

Ερμηνεία:
ΤΡΩΑΔΕΣ, Ευριπίδη – ΕΚΑΒΗ: Αργυρώ Μέξη-Κωστελένου
ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΕΝ ΑΥΛΙΔΙ, Ευριπίδη – IΦΙΓΕΝΕΙΑ: Ευαγγελία Ηλιού
ΑΓΑΜEΜΝΩΝ, Αισχύλου -ΚΛΥΤΑΙΜΝΗΣΤΡΑ: Ελένη Ντάκου – ΧΟΡΟΣ: Κώστας Πεντεδέκας
ΗΛΕΚΤΡΑ, Σοφοκλή -ΗΛΕΚΤΡΑ: Βίκυ Παπάζογλου – ΚΛΥΤΑΙΜΝΗΣΤΡΑ: Τέτα Ντουνέτα
ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΕΝ ΤΑΥΡΟΙΣ, Ευριπίδη – ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ: Ευαγγελία Ηλιού
ΠΕΡΣΕΣ, Αισχύλου -AΤΟΣΣΑ: Κική Πέλλα – ΧΟΡΟΣ: Κώστας Πεντεδέκας
ΜΗΔΕΙΑ, Ευριπίδη – ΜΗΔΕΙΑ: Ιωάννα Μέξη
ΙΠΠΟΛΥΤΟΣ, Ευριπίδη – ΦΑΙΔΡΑ: Τέτα Ντουνέτα
ΑΝΤΙΓΟΝΗ, Σοφοκλή – ΑΝΤΙΓΟΝΗ: Νάντια Κωστελένου

Σημείωμα του Σκηνοθέτη:
“Οι γυναίκες της ανατροπής” είναι αρχετυπικές γυναικείες μορφές των τραγωδιών.
Μένουν σταθερές στις απόψεις τους, δογματικές, ανυποχώρητες, έτοιμες αν χρειαστεί, να συντρίψουν την αντρική κυριαρχία, αλλά και να συγκρουστούν ακόμα και με τον ίδιο τους τον εαυτό.
Στο πέρασμα των αιώνων ορισμένες “γυναίκες της ανατροπής”, έχουν γίνει σύμβολα κατά της αυταρχικής εξουσίας, κατά της καταπίεσης της ανθρώπινης συνείδησης.

Όπως αναφέρει η μεγάλη τραγωδός μας Ασπασία Παπαθανασίου στο βιβλίο της “Γυναικείες μορφές της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας”, οι γυναικείες μορφές στα έργα των τραγικών ποιητών, δεν είναι στο περιθώριο, ενσωματώνονται στην τραγική πράξη, το όνομά τους ακούγεται μέσα στην ανδροκρατούμενη αθηναϊκή κοινωνία, πολλές φορές αμφισβητούν με τη δράση τους το “πατριαρχικό ιδεώδες” της δημοκρατικής Αθήνας και γίνονται και αυτές κεντρικά τραγικά πρόσωπα. Είναι πολύ σημαντικό γεγονός ότι για πρώτη φορά στην ιστορία της ανθρωπότητας οι αρχαίοι τραγικοί ποιητές, αντίθετα με τις καθημερινές πρακτικές της κλασικής Αθήνας, άνοιξαν με την τέχνη τους διάπλατα τον ψυχικό κόσμο της γυναίκας για να μας αποκαλύψουν τα καταπιεσμένα αισθήματά της για τον έρωτα, για τις καθημερινές έγνοιες της συζυγικής σχέσης για προσδοκίες που διαψεύσθηκαν. Τις ατομικές περιπτώσεις τις ύψωσαν σε καθολικές μορφές, ώστε κάθε εποχή, κάθε άτομο να μπορεί να επικοινωνεί μαζί τους, να αναμετράται μ’ αυτές και να προβληματίζεται σ’ ένα πλαίσιο μοναδικής αισθητικής απόλαυσης.

Η παράστασή μας αφορά γυναικείες μορφές της αρχαίας τραγωδίας, που είτε ανέτρεψαν τη μοίρα τους, είτε ανατράπηκαν από αυτή. Η Εκάβη, η Κλυταιμνήστρα, η Ηλέκτρα, η Ιφιγένεια, η Αντιγόνη, η Μήδεια, η Φαίδρα και η Άτοσσα θα γίνουν για μια ακόμη φορά, επί σκηνής, έρμαια της μοίρας τους, των παθών και των παθημάτων τους, προσφέροντάς μας ως αντίδωρο την πολυπόθητη “κάθαρση”.

“Οι γυναίκες της ανατροπής” συνιστούν μια προσωπική σκηνική σύνθεση που φιλοδοξεί να αναδείξει το μεγαλείο της “γυναίκας” και την καταλυτική της διάσταση στο εκάστοτε σύμπαν.

Ευχαριστώ όλες και όλους όσοι με εμπιστεύτηκαν και σ’ αυτό το πολύτιμο ταξίδι αυτογνωσίας.

Δημήτρης Ι. Σίδερης, Ιούνιος 2021